Трактування
закону
Не даремно є приказка: «Два юристи - три думки».
Закони в нас трактуються й законодавцями й виконавцями дуже по-різному.
У своїх оглядах буду приводити приклади різних
спірних тлумачень. Ситуації виникали в реальній судовій практиці.
Наведений сьогодні приклад, ще не одержав свого
логічного завершення, тому суть опишу дуже коротко.
Якась особа працює в державній установі. У її
заробітну плату входять різного виду надбавки, премія й т.д. Все це не
суперечить закону й підкріплюється внутрішніми наказами. В один, далеко не
прекрасний для людини момент, їй перестають платити деякі надбавки, інші ж
нараховують і виплачують не в тім розмірі (меншім, чим потрібно). Природно, що про
це ніхто не попереджає, раніше ухвалені рішення не скасовує. Особа звертається
із скаргами в різні структури. За певний проміжок часу, порушення в роботодавця
виявляють і КРУ й прокуратура, і інспекція по праці. На приписи ніхто не
реагує. Після чого виникає потреба звернення до суду. Суд 1-й інстанції
позитивно розглядає виниклу суперечку, як трудову і виносить рішення.
Відповідач не погоджується й подає апеляцію, що стосується лише питання
розрахунку сум, які підлягають стягненню. Результатом розгляду справи в
апеляційному суді стало припинення провадження по справі, у зв'язку з тим, що
дана суперечка повинна була розглядатися в порядку адміністративного
судочинства. Такий порядок, на думку суду, повинен був бути, тому що суперечка
пов'язана із проходженням публічної служби.
Отут і виникає питання, а чи пов'язана суперечка з
невиплатою належних сум саме із проходженням служби. Мова про прийом,
звільнення, призначення, переведеннях і т.д. не йде. Обов'язок роботодавця
оплачувати праця працівника – також лише проходження служби? Заробітна
плата нараховується й виплачується особі
в цій ситуації в порядку трудового законодавства. Її невиплата є трудовою
суперечкою. Так невже трудова суперечка повинна вирішуватися в
адміністративному судочинстві?
Інтереси даної особи в суді я не представляв,
допомогу надавав разову, у міру необхідності. Далі по хронології, на рішення
апеляційного суду була подана касація. Знаючи, як надовго може затягтися це
питання й що розгляд скарги може бути формальним, як це часто буває, одночасно
в суд був підготовлений адміністративний позов. Хоча відразу були побоювання,
що потім уже апеляційний адміністративний суд може «отфутболити» позов,
пославшись, що не та підсудність.
Рішення касаційного суду, як і передбачалося,
виявилося цілком очікуваним. Чергові три рядки про те, що не вбачається порушень
норм матеріального й процесуального права.
Місцевий же суд, як адміністративний, розглянув адміністративний
позов. Рішення було винесене таке ж, як
і в порядку цивільного судочинства. Рішення було оскаржено й тепер уже
адміністративний апеляційний суд скасував рішення суду 1-й інстанції й направив
справу на новий розгляд в іншому складі суду. У самій апеляції відповідач дане
питання не ставив. Що ж послужило причиною (мотивуванням) такого рішення.
Справа в тому, що дана справа й у порядку цивільного судочинства й у порядку
адміністративного, розглянув один і той самий суддя.
Відкриваємо кодекс і дивимося. Підстав для відводу
(самовідводу) судді, передбачених ст.27 Коас України, немає. Є ще ст.28 цього ж
кодексу. Частини 2-4 до даної ситуації взагалі відносини не мають. Розглянемо
саме першу частину. У ній сказано, що суддя, що брав участь у розгляді
адміністративної справи в суді 1-й інстанції не має права брати участь у
розгляді цієї ж справи при новому розгляді по першій інстанції, після скасування
попередньої постанови або ухвали про закриття провадження по адміністративній
справі. Все, як кажуть, крапка. По-перше, ніякого скасування судового рішення
про закриття провадження по адміністративній справі не було. По-друге, мова йде
про одне й те саме судочинство - адміністративне. Мова про аналогії тут іти не
може. У даній ситуації можливо говорити про пробіл у законодавстві, але
застосовувати розширювальне тлумачення закону, де це не передбачено, просто
неприпустимо.
|